De voordelen van een VOF

Ben je van plan om samen een bedrijf te starten? Dan is het wel zo makkelijk om er eerst een VOF van te maken. Bovendien ben je een stuk goedkoper uit dan bij een BV.

Een VOF is eenvoudig te regelen, al was het maar omdat je niet naar de notaris hoeft. Je hoeft je alleen maar in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en een VOF overeenkomst te maken met je compagnons. Voor de oprichting van een BV moet je naar de notaris, wat al snel zo'n 500 tot 1.000 euro kost. Ook moet je elk jaar een jaarrekening indienen bij de KvK, met alle administratieve rompslomp van dien. Waar je voor een VOF gemiddeld 800 euro aan jaarlijkse administratieve kosten kwijt bent, is dat bij een BV bijna twee keer zoveel: gemiddeld 1.400 euro. Daar komt nog bij dat je als VOF allerlei fiscale voordelen geniet zolang de winst onder de 75.000 euro blijft. En mochten er onverhoopt problemen ontstaan tussen de compagnons, dan kun je een VOF makkelijker ontbinden, eveneens zonder tussenkomst van de notaris.

Om al deze redenen én omdat je een VOF op termijn kunt omzetten in een BV is het een uitstekende rechtsvorm voor de opstartfase van een bedrijf. Het nadeel is wel dat je bij een VOF hoofdelijk aansprakelijk bent, want het is in feite een eenmanszaak voor meer personen. Wordt het risico van aansprakelijkheid te groot, ga dan naar de notaris om alsnog een BV van je bedrijf te maken. Een BV heb je ook nodig als je investeerders wilt aantrekken en die in ruil aandelen wil geven. Tot slot is het ook bij een hoge waardeontwikkeling in je VOF tijd om er een BV van te maken.

Klik hier om zelf jouw VOF overeenkomst te maken.

VraagHugo

Geen dure advieskosten, maar zelf juridische documenten op maat maken in een paar eenvoudige stappen. Gewoon goed geregeld.

Amsterdam, Netherlands https://www.vraaghugo.nl

Subscribe to Slimme ondernemers vragen 't aan Hugo

Get the latest posts delivered right to your inbox.

or subscribe via RSS with Feedly!